Skip to content

Kuluttaja, nyt! seminaarin lowdown

syyskuu 4, 2007

Seminaarissa pohdittiin sankarikuluttajan roolia, jossa kuluttaja vaikuttaa

ympäristöön ostopäätöstensä kautta.

Kulutustutkija Mari Koistinen uskoi internetin tuovan uusia mahdollisuuksia
kulutusvaikuttamiseen.

Kuluttajaa kyllä kiinnostaa vaikuttaminen, kun se tulee tarpeeksi lähelle omaa napaa. Napapiirin laajus tosin vaihtelee.

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija Mikko Raskin mukaan kuluttajat tulisi ottaa mukaan tuotteiden suunnitteluun ja tuotantoon.

 

Kuluttaja-kansalainen on päätöksenteossa piippuhyllyllä, vaikka kuluttaja olisi asiantuntija esimerkiksi tuotekehittelyssä.

 

Seminaarissa painotettiin myös yhteiskunnan vastuuta kulutustottumusten
muuttamisessa.

Kärjistetysti ihmiskunta voidaan jakaa tuulipukukansaan ja eliittiin. Jos kulutustottumuksilla pyritään ympäristöongelmien ratkaisuun, on suuren  massan liikuttelu avainasemassa. Tuottajilla, kaupoilla ja viranomaisilla on vastuu asian viemisestä eteenpäin.

Seminaarissa puhunut Keskon entinen kehitysjohtaja Jouko Kuisma totesi.

 

Seminaari oli lämmittelyä 13.10.2007 Vanhalla ylioppilastalolla järjestettävässä  Megapolis2022-tapahtumassa keskustellaan kuluttamisesta yhteiskunnallisena ja poliittisena tekona. Tapahtuman tavoitteena on tuoda esille kulutusvalintojen merkitys myös maapallon mittakaavassa.

 

 

Tapahtuman pääseminaarissa omaa kulutustaan pohtivat muun muassa kaupuginvaltuutettu Kirsi Piha, hiphop-artisti Paleface, Isä Mitro ja EVA:n johtaja Risto Penttilä. Ratkaisuja kulutuksen aiheuttamiin ongelmiin esittelevät arkkitehti Tuomas Toivonen, tyylitoimittaja Liisa Jokinen,  puheenjohtaja Sauli Niinistö sekä Vihreän liiton entinen puheenjohtaja Osmo Soininvaara.

Megapolis2022 huipentuu iltaklubiin, jonka lopullinen ohjelma julkaistaan 10.9.2007.

5 kommenttia leave one →
  1. matti permalink
    syyskuu 4, 2007 9:01 pm

    Kiitos seminaarista! Ihan mielenkiintoista oli ja keskusteluakin syntyi. Pääsin lopuksi jopa kokemaan askeettisen hedonismin autuuden fiksiä ajamalla. Postataan nyt tännekin toi yks väittely Reilusta kaupasta:

    http://blogit.yleradio1.yle.fi/napitvastakkain/reilukauppa

  2. syyskuu 5, 2007 11:51 am

    Askeettisessa hedonismissa on sisältöä. Yritän laittaa esitelmät tänne verkkoon, niin sen idea selviää muillekin kuin niille arviolta 45, jotka olivat seminaarissa.

    Debatti siitä, mitä jokin luokitus tuottaa on mielenkiintoinen lähinnä tuottajan kannalta. Teki Reilu kauppa tai Luomu tms, ihan mitä vaan tuloksia se on aina viesti kaupalle – sillä mitä hyllylle tuppaatte on minulle väliä. Tätä on mielestäni eettinen kuluttaminen, kaupalle ja tuottajalle sen viestimistä, että hinta ei ole ainoa arvo.

  3. matti permalink
    syyskuu 6, 2007 10:54 am

    Olen aika samaa mieltä kanssasi tuosta viestistä kaupalle. Minulla on vain paha tapa ylianalysoida, mikä johtaa helposti tumput suorana seisomiseen esim. ostopäätösten vaikeutuessa entisestään.

    Kuluttajana vaikuttamisesta kiinnostuneiden kannattaa tsekata Johanna Moisanderin ja Kirsi Erärannan artikkeli Miten kuluttajaa hallitaan markkinoilla ympäristöpoliittisena toimijana? Yritän referoida sen tänne ja vaikka Lifesaverin boardille myös heti kun ehdin.

  4. lokakuu 27, 2007 3:04 pm

    Aika erikoinen tuo jako tuulipukansaan ja eliittiin, ja olettamus että on merkitystä massoilla. Toki on, mutta kyllä sillä ’eliitilläkin’ on merkitystä, koska jos kyse on taloudellsiesta eliitistä, niin se ihmisryhmä myös kuluttaa kaikkein eniten, ja aika skeptinen olen sen suhteen että kovinkaan montaa taloudellisesti erittäin menestynyttä kiinnostaa kamalasti ostotottumuksissaan niiden ekologiset arvot. En tietenkään kiistä tämän ’tuulipukukansan’ ostotottumusten merkitystä. Onhan sillä tavattomasti merkitystä. Itse yritän muistaa mitä minulle on opetettu lapsena: Köyhällä ei ole varaa halpaan. Halpaketjujen tuotteet vaatteista huonekaluihin ovat yleensä heikommin kestävää laatua ja poistuvat nopeammin käytöstä, tarkoittaen että täytyy ostaa useammin.

    Mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa.

  5. lokakuu 30, 2007 7:43 pm

    Tapahtumasta oli artikkeli Me Naiset lehdessä 13.9.2007, sivulla 10 ja laitoin jutun Flickriin. Öö käytän tässä sitaattioikeutta, jutun tekijät Kaisa Viitanen (teksti) ja Markus Sommers (kuvat) eivät toivottavasti pahastu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: