Siirry sisältöön

Facebook aukene!

syyskuu 7, 2007

Kirjoitin Tiviin kolumnin sosiaalisten nettiverkostojen ja median tulevaisuudesta. Peruspointtini ovat:

  • Verkostot jakaantuvat
  • Verkostot yhtyvät
  • Tulevaisuudessa yksityisyys on sisältöä tärkeämpää kauppatavaraa

Artikkeli kokonaisuudessaan myös tässä:

Facebook aukene!

Kuulun ryhmään ihmisiä, jotka eivät tunne toisiaan. Tiedän, että meitä on tuhansia ympäri maailmaa – ellei jopa kymmeniätuhansia. Olemme kaikki istuneet suljettujen ovien takana, kofeiinihöyryissä ja vissyä litkien miettimässä sitä, olisiko netin sosiaalisia verkkoja mahdollista käyttää johonkin tuottavaan.

Samaa on miettinyt Facebookin pomo Mark Zuckerberg. Hän ilmoitti kesän alussa, että Facebook haluaa tehdä verkostoitumissaitistaan käyttöjärjestelmän ”jossa kaikki voivat kehittää sovelluksia”. Niinpä, Zuckerberg haluaa tehdä saitistaan yhteisöjen ajan Microsoftin ja käyttäjistään sen softankehitystiimin.

Koska sosiaalisten verkostojen käyttö on ilmaista, loppujen lopuksi kyse on taistelusta rahaakin rajatummasta resurssista. Sitä on kaikilla yhtä paljon ja useimmilla liian vähän: aikaa. Samasta ajasta kilpailevat myös perinteiset mediat. Niistä monet uskovat vieläkin jopa voivansa laskuttaa ajastamme.

Selvää on, että näin ei voi jatkua pitkään. Markkinajohtaja MySpace, kovaa vauhtia käyttäjämääräänsä Euroopassa kasvattava Facebook, etenkin tieto-ammattilaisten suosima LinkedIn, juuri huippurahoituksen saanut Dopplr, Googlen omistama, suomalaisittain hauskasti nimetty Orkut, kotimainen Jaiku ja sen jenkkivastus Twitter ovat venyttämässä aikabudjettiamme pahasti punaisen puolelle. Tilaa uusille ”terve-terve” -palveluille ei ole.

Kysymys ei enää ole siitä, mistä kaikesta voi tehdä sosiaalisia objekteja: linkeistä (Del.icio.us ja Ma.gnolia) kirjoista (Shelfari ja LibraryThing), kuolleista (Respectance), tapahtumista (Upcoming) vai musiikista (Last.fm). Oikea kysymys on, kuinka meillä on aikaa näille kaikille.

On siis aika katsoa kristallipalloon. Näen jakautumista ja yhtymistä. Näen edelläkävijöiden hyppelehtimistä vekottimesta toiseen. Näen verkostojen kuluvan ja korruptoituvan markkinoinnista. Mutta hetkinen, mitäs helvettiä tuolla siintää? Medioiden liiketoimintamallin muutos! Voi ei, joko taas.

20-vuotias serkkuni on itseoppinut taidevalokuvaaja. Hänellä on ollut näyttelyjä ympäri maailmaa – Romaniasta Kaliforniaan. Tavallisella jäbällä Espoosta. Miksi? Hän on verkostoitunut amatöörivalokuvaajien, mallien, stylistien, kuvittajien ja graafikkojen DeviantArt ja Altphotos verkostoissa.

Jakautuminen ylätasoon – jota varmasti pitkään hallitsevat nykyiset jättiläiset – ja erityisintressisaitteihin, joilla on networking-mahdollisuuksia on jo tapahtumassa. Tämä on luonnollista, sillä juuri näistä erityisintresseistä web 2.0 sai alkunsa: foorumeista. Jos foorumien lisäksi tulevaisuuden sosiaalisten verkkojen edelläkävijää haluaa hakea, on se takuulla eBay. Se on yhteisöllisyyteen perustuva, selkeän päämäärähakuinen verkosto.

Kaksi lupaavinta päämäärähakuista startuppia ovat The School of Everything Iso-Britanniasta ja RentMineOnline Alankomaista. The School of Everything lupaa tehdä osaamiselle sen, mitä eBay teki tavaralle. RentMineOnline taas lupaa tehdä sen vuokraamiselle, minkä eBay teki ostamiselle ja myymiselle. Jos ne onnistuvat, ne eivät muuta ajankäyttöämme.

Yhtyminen on pulmallisempaa. Jaiku kyllä yhdistää kaikki verkkotoimintaani liittyvät tapahtumat: linkkini, blogini, kuvani, matkani ja menoni. Sain Jaikun vielä ympättyä osaksi Facebookkiani! Säästää jo paljon aikaa. Se, että kuvani, lempivideoni ja jaikuni ovat samassa paikassa -Facebookissa- ei paljon lämmitä kihlattuani, joka ei koskaan rekisteröidy mihinkään. Vain rekisteröityneille käyttäjilel. Kuulostaako tutulta?

Yhtymisen estää Tivi-alan perisynti, taistelu käyttäjän täydellisestä omistuksesta. MySpace ei salli mitään yhteistyötä muiden verkostojen kanssa, Facebook ei juuri mitään. Tilanne muistuttaa alkuaikojen internetiä. ISP määräsi minne mennään, ja AOL oli siksi yksi maailman suosituimmista portaaleista. Myös Sonera pyrki samaan. Tässä omistussuossa ovat tarponeet vuorollaan laitevalmistajat, operaattorit, softan kehittäjät, meilintarjoajat.

Nyt käydään veristä taistelua siitä kuka pääsee päällimmäiseksi, sosiaalisten verkkojen portaaliksi ja käyttöjärjestelmäksi. Siitä kärsivät käyttäjät, teknologioiden kehittyminen ja markkinat. Vain voittajan on helppo hymyillä. Gatesiksi Gatesin paikalle haluaa moni ja siksi teemme samat virheet yhä uudelleen. Unohdamme, miksi WWW räjäytti internetin sille kiertoradalle, jonka millimetrejä Jaikut ja Facebookit ovat. Sen käyttäjää ei omista kukaan.

Etelä-Korea, joka on virtuaalimaailmojen johtava markkina-alue, on opettanut sen, että ihmisten mielenkiinto suljettuihin maailmoihin hiipuu vähitellen. IRC ja MySpace ovat hyviä esimerkkejä siitä kuinka bottien ja markkinoinnin päällekäyvyys tukottaa alunperin käytännölliset mediat ja kommunikaatiovälineet.

Siksi rakastan (vielä) Facebookia. Se säästää aikaa. Tunnen (vielä) kaikki Facebook-ystäväni. Kun he haluavat ottaa minuun yhteyttä, on Facebook tehokkaampi tapa kuin tuhansia turhanpäiväisiä meilejä pursuava meiliboksini. Mikään ei ole hienompaa kuin neitseellinen sosiaalinen verkosto, johon voin loggautua ja odottaa ystävien löytävän minut.

Entä se median uusi liiketoimintamalli? Olen 99% varma, että mediat tulevat tulevaisuudessa saamaan rahansa nykyiseen verrattuna päinvastaisesta toiminnasta, yksityisyyden varjelemisesta. Siitä, että ne rajoittavat informaationkulkua. Olen jo tottunut siihen, että yhteisöllisen ajan internet jakaa minulle sisältöä ja voin viestiä maailman kanssa ilmaiseksi. Siitä, että en saa informaatiota, jota en halua, ja että räpsäisemäni kännikuvat eivät eksy työnantajani käsiin, olen valmis maksamaan.

About these ads
Ei vielä kommentteja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: